Sprawność harcerska Dziennikarz / Dziennikarka
Zdobyta sprawność udowadnia zdobycie wiedzy i umiejętności dziennikarskich - tworzenia artykułów/fotoreportaży.
Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:
- sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
- sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
- sprawność czterogwiazdkowa - obszycie czarne.
Sprawność harcerska Dziennikarz / Dziennikarka - wymagania
** Ma świadomość, w jaki sposób relacjonuje się zdarzenia w środkach masowego przekazu. Orientuje się w bieżących wydarzeniach życia szkoły, drużyny oraz swojego kraju. Opracowuje krótsze i dłuższe relacje z życia środowiska, w którym funkcjonuje (zastęp, drużyna, szkoła).
- Poznałem/am różne rodzaje środków masowego przekazu. Za pomocą jednego z nich, uzyskałem/am bieżące informacje dotyczące mojego kraju. Podzieliłem/am się nimi z rówieśnikami, pozyskując ich opinie na ważne dla mnie tematy.
- Poznałem/am różne rodzaje mediów społecznościowych, za pomocą jednego z nich przedstawiłem/am wydarzenie z życia drużyny szerszej publiczności.
- Sporządziłem/am relacje z wydarzeń na podstawie opinii świadków i własnych doświadczeń. Wykorzystałem/am je do napisania wpisu do kroniki, gazetki szkolnej/bloga/fanpage lub strony drużyny.
- Napisałem/am dwa artykuły, dobierając odpowiednie ilustrujące je rysunki lub zdjęcia. Przedstawiłem/am je szerszej publiczności (np. w drużynie, klasie).
- Rozpoznałem/am fałszywą informacje, tzw. fake news. Postępując między innymi według następujących zasad: zapytałem/am eksperta, sprawdziłem/am datę, źródło oraz autora, przemyślałem/am własne uprzedzenia.
*** Wykazuje się obiektywizmem w tworzeniu artykułów/fotoreportaży. Upublicznia swoje teksty szerszej publiczności. Poznaje twórczość różnych reporterów.
- Podczas zbiórki zastępu zaprezentowałem/am cechy, jakimi powinni charakteryzować się dziennikarze oraz zasady, jakie obowiązują w ich zawodzie. Zaprezentowałem/am przykład rzetelnego dziennikarza/reportera.
- Przygotowałem/am relacje z biwaku, obozu drużyny lub innego dłuższego wyjazdu. Upubliczniłem/am je na blogu/fanpage lub stronie drużyny.
- Wykonałem/am jedno z poniższych zadań:
- Zapoznałem/am się z czterema reportażami (np. wojennymi, podróżniczymi);
- Zapoznałem/am się z sześcioma felietonami na interesujący mnie temat. - Wykonałem/am jedno z poniższych zadań:
- Przeprowadziłem/am wywiad z nauczycielem/specjalistą dotyczący jego pracy/pasji. Omówiłem/am swoje wyniki w zastępie/drużynie;
- Wcieliłem/am się w rolę komentatora sportowego podczas meczu drużyny lub szkoły. - Wykonałem/am jedno z poniższych zadań:
- Poznałem/am zasady edycji i korekty tekstów, stosując je w swoich artykułach. Napisałem/am artykuł do gazetki szkolnej lub hufcowej;
- Wykonałem/am fotoreportaż, publikując go w gazetce szkolnej lub hufcowej.
**** Rozumie znaczenie środków masowego przekazu dla zachowania wolności słowa. Wykorzystuje media, aby zdobyć potrzebne informacje. Wie, co to jest czwarta władza, na czym polega linia programowa redakcji i dostrzega rolę manipulacji w mediach. Świadomie upublicznia wytworzone przez siebie materiały.
- Przeprowadziłem/am debatę na temat znaczenia środków masowego przekazu dla zachowania wolności słowa. Przeanalizowałem/am sytuację prawną dziennikarzy. W czasie debaty wziąłem/am pod uwagę represje wobec dziennikarzy ze strony różnych państw.
- Wykonałem/am co najmniej jedno z poniższych zadań:
- Napisałem/am minimum dwa artykuły do gazetki hufcowej lub prasy lokalnej;
- Nakręciłem/am reportaż, który zaprezentowałem/am na forum szczepowym/hufcowym o problemach dotyczących mojego najbliższego środowiska lokalnego;
- Sprawdziłem/am na YouTube kanały prowadzone przez harcerzy. Udało mi się nawiązać z nimi współpracę, tworząc wspólny film. - Porównałem/am wiadomości dotyczące mojego kraju i świata na podstawie dwóch mediów o przeciwnych liniach programowych. Swoje przemyślenia przedstawiłem/am na forum drużyny.
- Wykonałem/am co najmniej jedno z poniższych zadań:
- Znalazłem/am minimum 10 przykładów działań public relations, wykorzystujące, m.in. technikę spinu (socjotechnika) i czarny PR. Przedstawiłem/am własne spostrzeżenia na forum drużyny/szczepu;
- Przeanalizowałem/am rolę plakatów, memów oraz motywatorów jako środków masowego przekazu. Przedstawiłem/am własne spostrzeżenia na forum drużyny/szczepu;
- Porównałem/am gazety z XIX w., np. „Kurier Warszawski”, „Czas”, „Dziennik Wileński” ze współczesnymi gazetami. Znalezione podobieństwa i różnice przedstawiłem/am na forum drużyny/szczepu;
- Porównałem/am twórczość kilku różnych youtuberów, m.in. jak tworzą kontent i wchodzą w kontakt ze swoimi odbiorcami. Przedstawiłem/am własne spostrzeżenia na forum drużyny/szczepu.
Sprawdź również najważniejsze informacje o reformie SIM - zobacz blog wgl.pl
![]() |
Nowy System Instrumentów Metodycznych (SIM) - reforma w pigułceWszystkie najważniejsze informacje na temat nowego systemu instrumentów metodycznych w prostej i przejrzystej formie. Co się zmienia? A co zostaje? Sprawdź sam! |
Informacje o bezpieczeństwie produktu Informacje o producencie
Zadaj pytanie dotyczące produktu. Nasz zespół z przyjemnością udzieli szczegółowej odpowiedzi na zapytanie.
Sprawność harcerska Dziennikarz / Dziennikarka
-
Dodaj Opinię
- 3,50 zł
- Historia ceny
Produkty uzupełniające
- szt.
-
Dostępność:
Towar w ofercie sklepu - na indywidualne zamówienie. Wysyłka w 14 dni roboczych.
Sklep Woda Góry Las dokłada wszelkich starań aby Twoja przesyłka została nadana w ciągu 14 dni roboczych od chwili złożenia zamówienia - Obserwuj produkt:
Zamówienie realizujemy w ciągu 2-3 dni roboczych.
Darmowa Dostawa od 399 zł! Sprawdź >>
| do 399 zł | od 399 zł | |
| Paczkomaty | 24,00 zł | GRATIS |
| Kurier InPost | 25,00 zł | GRATIS |
| Kurier DPD | 20,00 zł | GRATIS |
Masz aż 14 dni na zwrot produktu!



