Sprawność harcerska Marynista / Marynistka
Zdobyta sprawność udowadnia posiadanie określonej wiedzy na temat Polskiej Marynarki Wojennej oraz Harcerskiego Ruchu Wodnego.
Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:
- sprawność jednogwiazdkowa - obszycie niebieskie;
- sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
- sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
- sprawność czterogwiazdkowa - obszycie czarne
Sprawność harcerska Marynista / Marynistka - wymagania
* Wie, jakie znaczenie dla Polski ma Morze Bałtyckie i jakie najważniejsze miejsca się nad nim znajdują. Zna podstawowe symbole używane przez Marynarkę Wojenną i marynarkę handlową. Zna przesądy żeglarskie.
- Znalazłem/am w swoim otoczeniu 10 produktów, które mogły dotrzeć do Polski drogą morską oraz nazwałem/am przynajmniej trzy gatunki ryb żyjących w Bałtyku.
- Rozpoznałem/am Banderę Marynarki Wojennej RP i Proporzec Marynarki Wojennej RP, prawidłowo zachowałem/am się w czasie podniesienia Flagi Polski lub Bandery ZHP.
- Wymieniłem/am i wskazałem/am na mapie przynajmniej dwa duże polskie porty morskie, dwa znane ośrodki wypoczynkowe i dwa porty rybackie.
- Nazwałem/am oznaczenia funkcji na statku stosowane w marynarce handlowej.
- Zaśpiewałem/am przynajmniej jedną pieśń morską.
- Opowiedziałem/am o przynajmniej pięciu zwyczajach i przesądach żeglarskich.
** Zna tradycje żeglarskie i postaci ważne dla harcerskiego ruchu wodnego. Rozpoznaje polskie i harcerskie bandery i proporce oraz żaglowce.
- Poznałem/am pochodzenie marynarskiego munduru. Wytłumaczyłem/am genezę kroju kołnierza, trzech pasków na kołnierzu, czarnych krawatów i wstążek na czapce, rozszerzanych spodni i sznurków na rozcięciach munduru.
- Poznałem/am historię Władysława Wagnera i jachtów Zjawa.
- Wiem, kim byli Mariusz Zaruski, Witold Bublewski i Bolesław Romanowski. Opowiedziałem/am o życiu i dokonaniach wybranej postaci związanej z harcerskim ruchem wodnym.
- Dowiedziałem/am się, jakie ryby poławiane są na Morzu Bałtyckim oraz jakie produkty przyjmują polskie porty. Byłem/am w minimum jednym polskim porcie morskim.
- Rozpoznałem/łam Banderę ZHP, Yacht Klubu Polski, Ligi Morskiej i Rzecznej oraz Jacht Klubu Marynarki Wojennej Kotwica. Rozpoznałem/am wygląd proporca drużynowego, retmana, pilota chorągwi i Naczelnika ZHP.
- Wybiłem/am prawidłowo szklanki na dzwonie ze wskazaniem godzin.
- Poznałem/am nazwy przynajmniej pięciu polskich żaglowców, pokazałem/am je na zdjęciach.
*** Zna historie Polskiej Marynarki Wojennej oraz Harcerskiego Ruchu Wodnego. Zna kilka szant i piosenek żeglarskich. Wie, jakie gatunki chronione są w Bałtyku i na czym polega ich ochrona.
- Poznałem/am historię żaglowca Zawisza Czarny oraz Leonida Teligi i jego jachtu Opty.
- Poznałem/am położenie przynajmniej jednej polskiej platformy wiertniczej na Morzu Bałtyckim.
- Opowiedziałem/am przynajmniej jeden epizod z dziejów Polskiej Marynarki Wojennej w czasie II wojny światowej (np. ucieczka ORP Batory, internowanie i ucieczka ORP Orzeł, udział niszczycieli w Bitwie o Narwik, ochrona konwojów walki dywizjonu lotniczego z Pucka itp).
- Poznałem/am genezę i przebieg Bitwy pod Oliwą (1627).
- Dowiedziałem/am się, czym zajmuje się Stacja Morska na Helu i jakie są problemy ochrony fok i morświnów.
- Rozpoznałem/am różnicę pomiędzy szantą oraz piosenką żeglarską, zaśpiewałem/am cztery szanty i cztery pieśni kubryku.
- Prawidłowo zachowałem/am się wchodząc na jacht morski, prawidłowo oddałem/łam salut Banderze, opisałem/am wygląd Wielkiej i Małej Gali Flagowej.
- Przeczytałem/am przynajmniej jedną książkę Karola Borchardta.
**** Zna porty morskie, interesuje się Morzem Bałtyckim, gatunkami w nim występującymi oraz krajami nadbałtyckimi. Poznałem żaglowiec ZHP s/y Zawisza Czarny.
- Poznałem/am najważniejsze porty Polski i ich rolę dla polskiej gospodarki. Poznałem/am podstawowe fakty o wybranym polskim porcie morskim (np. wartość przeładowanych towarów, ilość przeładowanych towarów, rodzaje towarów przeładowywanych w polskich portach). Przedstawiłem/am zdobyte informacje w ciekawej formie.
- Rozpoznałem/am bandery wszystkich państw i obszarów leżących nad Morzem Bałtyckim Wskazałem/am, gdzie jacht nosi banderę odwiedzanego kraju.
- Zgłębiłem/am problematykę występowania gatunków obcych w Morzu Bałtyckim i opowiedziałem/am o tych gatunkach i problemach z tym związanych swojemu zastępowi lub drużynie.
- Prowadziłem/am uroczystość podniesienia bandery na obozie lub rejsie, prawidłowo oddawałem/am honory Banderą.
- Brałem/am udział w rejsie lub odwiedziłem/am flagowy jacht ZHP s/y Zawisza Czarny.
- Za pomocą systemów opartych o AIS wskazałem/am, gdzie aktualnie znajduje się s/y Zawisza Czarny, STS Dar Młodzieży.
Sprawdź również najważniejsze informacje o reformie SIM - zobacz blog wgl.pl
![]() |
Nowy System Instrumentów Metodycznych (SIM) - reforma w pigułceWszystkie najważniejsze informacje na temat nowego systemu instrumentów metodycznych w prostej i przejrzystej formie. Co się zmienia? A co zostaje? Sprawdź sam! |
Informacje o bezpieczeństwie produktu Informacje o producencie
Zobacz też:
Zadaj pytanie dotyczące produktu. Nasz zespół z przyjemnością udzieli szczegółowej odpowiedzi na zapytanie.
Sprawność harcerska Marynista / Marynistka
-
Dodaj Opinię
- 3,50 zł
- Historia ceny
Produkty uzupełniające
- szt.
-
Dostępność:
Towar w ofercie sklepu - na indywidualne zamówienie. Wysyłka w 14 dni roboczych.
Sklep Woda Góry Las dokłada wszelkich starań aby Twoja przesyłka została nadana w ciągu 14 dni roboczych od chwili złożenia zamówienia - Obserwuj produkt:
Zamówienie realizujemy w ciągu 2-3 dni roboczych.
Darmowa Dostawa od 399 zł! Sprawdź >>
| do 399 zł | od 399 zł | |
| Paczkomaty | 24,00 zł | GRATIS |
| Kurier InPost | 25,00 zł | GRATIS |
| Kurier DPD | 20,00 zł | GRATIS |
Masz aż 14 dni na zwrot produktu!



