Sprawność harcerska Religioznwca / Religioznawczyni

Zdobyta sprawność udowadnia zdobycie wiedzy o wybranej religii, różnic pomiędzy głównymi religiami i wyznaniami oraz reprezentowanymi przez nie wartościami.

Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:

  • sprawność jednogwiazdkowa - obszycie niebieskie;
  • sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
  • sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
  • sprawność czterogwiazdkowa - obszycie czarne.

Sprawność harcerska Religioznwca / Religioznawczyni - wymagania

* Posiada podstawową wiedzę na temat największych monoteistycznych religii świata. Potrafi zachować się właściwie w przestrzeni sakralnej i podczas ceremonii religijnych.

  1. Rozpoznałem/am symbole i nazwy świętych ksiąg islamu, judaizmu i chrześcijaństwa. Dowiedziałem/am się, jak nazywa się Bóg w każdej z tych religii.
  2. Odwiedziłem/am (np. z rodzicami lub zastępem) świątynię, miejsce modlitwy lub cmentarz należące do innej religii lub wyznania niż moje własne. Zastosowałem/am się do zasad ubioru i zachowania w miejscu kultu lub podczas ceremonii religijnej.
  3. Na zbiórce zastępu lub drużyny opowiedziałam/em lub pokazałam/em wybrany zwyczaj związany z Hanuką lub Ramadanem bądź innym dużym świętem religijnym religii innej niż chrześcijaństwo.
  4. Zaprezentowałem/am modlitwę lub piosenkę religijną innego niż moje własne wyznania lub religii.

** Rozróżnia wyznania chrześcijańskie i religie istniejące na świecie. Zna podobieństwa i różnice między nimi. Upowszechnia zasady właściwego zachowania w przestrzeni sakralnej i podczas ceremonii religijnych.

  1. Na zbiórce zastępu przedstawiłem/am święta, symbole, wydarzenia i najważniejsze postacie judaizmu, islamu, chrześcijaństwa wschodniego i zachodniego.
  2. Pomogłem/am zorganizować wycieczkę zastępu lub drużyny do świątyni wyznawców wybranej religii, wyznania lub obrządku (innej niż większości uczestników) i przedstawiłem/am informacje o niej. Przygotowałem/am członków zastępu lub drużyny pod względem właściwego ubioru i zachowania.
  3. Na podstawie materiałów udostępnionych przez wybrany kościół lub związek wyznaniowy zarejestrowany w Polsce przygotowałam/em prezentację na temat podobieństw i różnic w zakresie głównych zasad wiary i zwyczajów pomiędzy nim a rzymskim katolicyzmem.
  4. Rozmawiałem/am (np. na zlocie) lub korespondowałem/am ze skautem/skautką z zagranicy o tym, w jaki sposób spędza czas w „święty dzień” (np. niedzielę, sobotę, piątek).

*** Wie, z czego wynikają różnice pomiędzy głównymi religiami i wyznaniami chrześcijańskimi. Upowszechnia tę wiedzę oraz ideę dialogu międzyreligijnego i ekumenizmu. Dyskutuje na tematy związane z religią, wiarą, wartościami.

  1. Na zbiórce zastępu w ciekawej formie (np. gra, quiz, turniej wiedzy) przedstawiłem/am historię i okoliczności powstania największych religii świata: ich wspólne wydarzenia, postacie i miejsca.
  2. W odniesieniu do 3 różnych związków wyznaniowych działających w Polsce: odszukałem/am najważniejsze informacje dotyczące tego, kim jest i ile jest osób boskich, jak powstał świat, skąd się wziął człowiek. Dowiedziałem/am się, gdzie są największe ośrodki wyznawców, jaka jest organizacja kościoła/wspólnoty wyznaniowej– czy jest hierarchiczny i jakie są najważniejsze zwyczaje i zasady działania. Zrobiłem/am to, realizując jedno z poniższych zadań:
    - Zapoznałem/am się ze stronami internetowymi trzech różnych związków wyznaniowych zarejestrowanych w Polsce, w tym co najmniej jednego należącego do religii niechrześcijańskiej (np. Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich, Muzułmański Związek Religijny w RP).
    - Wziąłem/wzięłam udział w Nocy Świątyń lub innym wydarzeniu, podczas którego odwiedziłem/am minimum 3 świątynie, wysłuchałem/am wykładu oraz rozmawiałem/am wyznawcami różnych wyznań/religii.
  3. Poznałem/am współczesne inicjatywy z zakresu dialogu międzyreligijnego i ekumenizmu. Przedstawiłem/am je koleżankom i kolegom z zastępu lub drużyny, wskazując najważniejsze zagadnienia i wyzwania w prowadzeniu dialogu.
  4. Brałem/am udział w dyskusji o wartościach na zbiórce zastępu lub drużyny, którą zainicjowałem/am przedstawieniem w ciekawej formie (np. gawęda, scenka) historii zainspirowanej dwiema opowieściami lub mitami z wierzeń kultur współczesnych i minionych.

**** Zna główne prawdy i zasady wiary oraz święta największych religii świata. Posiada pogłębioną wiedzę o wybranej religii. Propaguje tolerancję religijną w swojej społeczności.

  1. Poznałem/am główne dogmaty wiary i święta trzech największych religii świata (judaizm, chrześcijaństwo, islam). Wziąłem/wzięłam udział w święcie innego wyznania lub religii niż własna (np. na otwartych spotkaniach, podczas festiwali, u znajomych).
  2. Poznałem/am kilka największych wyznań w obrębie jednej wybranej religii monoteistycznej. Przeanalizowałem/am je pod względem różnic w zakresie prawd i zasad wiary, sposobów jej praktykowania, zasad organizacyjnych, struktury kościołów/związków wyznaniowych. Wziąłem/wzięłam udział w nabożeństwie przynajmniej jednego z nich, przygotowując się wcześniej pod kątem znaczenia każdego z elementów nabożeństwa.
  3. Przeprowadziłem/am w zastępie lub w drużynie dyskusję na temat tolerancji religijnej (m.in. idee, skutki braku tolerancji w społeczeństwie, potencjalne trudności). Wykorzystałem/am najważniejsze dokumenty na temat dialogu międzyreligijnego i ekumenizmu (np. Deklarację o stosunku Kościoła katolickiego do religii niechrześcijańskich, Deklarację o wolności religijnej, Wspólną Deklarację o Usprawiedliwieniu). Przygotowałem/am podsumowanie dyskusji dla jej uczestników i uczestniczek, uwzględniając różne opinie.
  4. Poznałem/am historię i zakres większych zmian dotyczących obrzędów, praktyk religijnych, świąt, zwyczajów i sposobu rozumienia wartości, jaką reprezentuje wybrana religia lub wyznanie. Podjąłem/podjęłam refleksję na temat ich źródeł, w tym uwarunkowań kulturowych i roli lokalnych tradycji. Przeprowadziłem/am w szczepie lub hufcu warsztaty lub dyskusję na ten temat.

 

Sprawdź również najważniejsze informacje o reformie SIM - zobacz blog wgl.pl

Nowy System Instrumentów Metodycznych (SIM) - reforma w pigułce

Wszystkie najważniejsze informacje na temat nowego systemu instrumentów metodycznych w prostej i przejrzystej formie. Co się zmienia? A co zostaje? Sprawdź sam!


Sprawność harcerska Religioznwca / Religioznawczyni

  • Dodaj Opinię
  • 2,99 zł
  • Historia ceny

Produkty uzupełniające

Sprawności harcerskie - Scoutbook - programy sprawności ZHP
Sprawności harcerskie - Scoutbook - programy sprawności ZHP
+ 34,90 zł
Przybornik do szycia - do munduru
Igły i nitki - podręczny przybornik do przyszycia sprawności
+ 8,90 zł
Scoutbook Harcerze - czas na grę! - poradnik - system instrumentów metodycznych
Poznaj SIM 2.0! O tym jak zdobywać stopnie, sprawności i tropy - Poradnik dla harcerzy
+ 39,90 zł
  • szt.
  • Dostępność:
    Towar w ofercie sklepu - na indywidualne zamówienie. Wysyłka w 14 dni roboczych.
    Sklep Woda Góry Las dokłada wszelkich starań aby Twoja przesyłka została nadana w ciągu 14 dni roboczych od chwili złożenia zamówienia

Zamówienie realizujemy w ciągu 2-3 dni roboczych. 

Darmowa Dostawa od 399 zł! Sprawdź >>

  do 399 zł od 399 zł
Paczkomaty 12,00 zł GRATIS
Kurier InPost 14,00 zł GRATIS
Kurier DPD 16,00 zł GRATIS

Płatność za pobraniem: + 4,00 zł

Woda Góry Las istnieje już ponad 20 lat!

O naszej firmie >>

Dołącz do nas >>

Masz aż 30 dni na zwrot produktu!

Sprawdź jak dokonać zwrotu  >>